Screen Shot 2016-01-14 at 19.52.05

Magnus’ Succes

Hij wordt ook wel ‘De Mozart van het schaken’ genoemd: Sven Magnus Øen Carlsen. Dat deze Noorse schaakgrootmeester vergeleken wordt met een van de grootste geniën van de zeventiende eeuw is zo gek nog niet. Hij begon namelijk met schaken toen hij 5 jaar oud was en in minder dan 8 jaar tijd groeide hij uit tot een van de sterkste schakers aller tijden.

Doorbraak

Magnus heeft in eerste instantie leren schaken van zijn vader. Al snel werd zijn talent herkend en werd het leraarschap overgenomen door de Noorse grootmeester Simen Agdenstein. Het harde trainen wierp zijn vruchten af: in 2013 werd hij op 13-jarige leeftijd grootmeester én wereldkampioen, en was hij ook meteen de jongste schaker die ooit de FIDE-ranglijst aanvoerde. Zijn grootste doorbraak kwam op het moment dat hij ‘s werelds bekendste grootmeester Garri Kasparov’s record op de FIDE-ranglijst verbrak met een score van 2861. Sindsdien is de wereld voor hem te klein.

In de media

Er werd een documentaire over hem gemaakt, zijn wedstrijden worden live door duizenden fans bekeken en hij verdient miljoenen met schaken. Alsof het nog niet genoeg is heeft hij ook een eigen app waar je als fan kunt spelen tegen de jonge Magnus. De app kent verschillende niveaus en is geprogrammeerd zodat hij dezelfde zetten doet als Magnus op verschillende leeftijden gedaan zou hebben. Op het eenvoudigste niveau speel je tegen een 5-jarige Magnus. Naarmate je meer trainingen volgt en jezelf ontwikkeld zul je het opnemen tegen een steeds oudere en dus betere Magnus. De game kreeg internationaal veel aanzien; zowel The Verge, The Wallstreet Journal en de Chicago Tribune lieten zich lovend uit over de app.

Toenemende interesse in schaken

Dat schaken steeds populairder wordt zien we terug in de toenemende media-aandacht. Elke stap wordt nauwlettend in de gaten gehouden en breed in de media uitgemeten. Niet verrassend, want de achterban van alleen Magnus Carlsen is enorm en wil van alles op de hoogte gehouden worden. Met meer dan 400.000 volgers op Facebook en 115.000 op Twitter heeft hij een fanbase waar menig rockster jaloers op is. De groeiende populariteit van de sport wordt daarom ook opgemerkt door het bedrijfsleven. Het is niet voor niets van Magnus een viertal grote Noorse sponsoren aan zich heeft weten te binden. Zelfs het wereldwijd bekende G-Star Raw heeft een wereldwijde reclamecampagne gevoerd met de huidige  #1 van de wereld. 

 

Aantal Google searches naar Magnus bij winst wereldkampioenschap 

Screen Shot 2016-01-14 at 19.48.28

De populariteit van Sjakk. Ofwel schaken in het Noors. 

Screen Shot 2016-01-14 at 19.49.12

Terug
Terug
Toekomstig wereldkampioen aan jouw bedrijf binden?
Bekijk de mogelijkheden
Toekomstig wereldkampioen aan jouw bedrijf binden?
Bekijk de mogelijkheden